Wednesday, April 8

Lewis resa

Författare: P O Enqvist
Förlag: Nordstedts

I den här boken följer vi pingströrelsens grundare, Lewi Petrus. Från ung fackrörelsemedlem till ledare för världens största frikyrkorörelse. Det är sannerligen ingen dans på rosor utan vägen och Lewis liv kantas av konflikter och misstro mot honom själv och mot den rörelse han leder.

Jag visste i princip inget om pingströrelsen innan jag läste Lewis resa, trots att jag vuxit upp i en "konkurrerande" frikyrka. Jag tycker detta är en intressant bok, hur mycket som är sanning låter jag vara osagt, även om vissa saker naturligtvis går att belägga. Jag tror att den ger en god inblick i hur det var och i viss mån kanske till och med är, alldeles nyligen började man ju t.ex. tillåta kvinnor i pingstförsamlingars ledning.

Enquists språk gör att den här boken flyter fram. Det hade kunnat bli hur torrt och trist som helst men inte nu. Jag har läst en annan bok av Enquist men jag tror inte jag var riktigt redo då, får läsa den igen.

Betyg: Rekommenderas!


No comments: