Monday, August 3

1984

Författare: George Orwell

Winston Smith försöker finna en väg ut ur Storebrors åsyn. Till en plats där han, och alla andra för den delen kan vara fria att tänka, tala och älska som de vill. Han finner en bundsförvant i Julia och de får en tid tillsammans i smyg innan de upptäcks, fängslas och torteras.

Det är något med språket i den här boken, kan det vara min gamla upplagas översättning, som gör den tungläst. Det blir ett par sidor per kväll bara. Eller så är det att detta var mer intressant då boken skrevs 1948. Då fanns Nazityskland i färskt minne och Sovjetunionen alldeles bredvid. Nu blir det mer… en tidsspegel kanske. Men som sådan tycker jag ända att den bör läsas.

Betyg: Rekommenderas!

1 comment:

Jessica (ord och inga visor) said...

åh, jag hade faktiskt 1984 som veckans boktips häromdagen även om jag läste den för flera år sedan. Men den är en av tidernas viktigaste bok tycker jag :)

Så måste jag fråga en sak. Varför läser du ut alla böcker du påbörjar? / Jessica