Saturday, January 23

Snabba cash, Jens Lapidus

I Snabba cash möter vi en ung kille, JW, vill in i stureplansgänget men saknar den cash som krävs för att hänga med. Finansierar jetset-livet med att köra svarttaxi men hittar snart ett snabbare sätt. Knarklangning!

Kan man säga att man läst en bok som man egentligen hört som ljudbok? I alla fall... jag har lyssnat på Snabba cash.

Jag tycker Snabba cash är fenomenalt bra. Jens Lapidus skriver snabb, rapp dialog som känns modern och som inget jag "läst" tidigare. Och inte för att jag kan något om varken juggemaffia eller den undre världen alls men i Snabba cash känns det trovärdigt och grymt. Sensmoralen att brott inte lönar sig är kanske väl enkel förstås.

Morgan Alling som uppläsare av Snabba cash gör naturligtvis sitt till för det är naturligtvis inte uppläsning utan radioteater av högsta klass.

Betyg: Rekommenderas!



Om Jens Lapidus
Jens Lapidus är brottmålsadvokat från Stockholm. Han debuterade med Snabba cash 2006. Aldrig fucka up, 2008, är uppföljaren. Båda böckerna är skrivna i Lapidus egen stil Stockholm Noir.
Recensioner av Snabba cash
Svenska dagbladet om Snabba cash

Om filmen Snabba cash
Zac Efron i USA-versionen av Snabba cash
Filmstars recension av Snabba cash


3 comments:

Linnea said...

Jag håller med om att det är en riktigt bra ljudbok. Morgan Alling är kanon! Jag tror inte ens att jag hade gillat boken om jag hade läst den istället för lyssnat.. Så mycket kan en bra uppläsare göra!

Flygaren said...

Även om berättelsen är bra och fängslande så har jag svårt att förstå hysterin kring boken Snabba cash. Alla verkar höja den till skyarna, prisa den och uttrycka den sitt enorma gillande. För mig är den…okej, en skildring av Stockholms mörkare sida som är snygg och lärorik men en bok bland många andra.

A stock investor said...

Du har rätt Flygaren, det är lite hype o hysteri runt boken. Jag tror att jag som Linnea tycker boken lyfts av Morgan Allings uppläsning.