Monday, February 1

Surdegsbröd, Martin Johansson


Att baka surdegsbröd är ju så hett just nu. Var inne i en butik häromdagen, ni vet ekologiskt/närodlat/nyttigt. 80:- för en limpa surdegsbröd! Haha vilket pucko köper sånt, tänkte jag, och bestämde mig för att hur svårt kan det va? Jag ska baka eget.

Så fyllde jag år, igår, och fick, som av en händelse (min fru var antagligen bara lite inblandad, Martin Johanssons bok, Surdegsbröd, av svärmor.

Fenomenalt, precis vad jag behövde! Enkla instruktioner, läckra bilder och ganska lågmält. Så här gör jag (alltså Martin Johansson) och det funkar, fast inte alltid och då är det bara att pröva igen, typ. Och det behöver inte vara så fancy och man behöver inga speciella maskiner. Fast gärna en kalksten att ha i ugnen (kanske kan önska mig en till jul), och några jäskorgar, en bra glasburk att förvara surdegsgrunden i, en ugnstermometer, några degskrapor... Eller inte.

Ja det finns en blogg också: http://paindemartin.blogspot.com/

Betyg: Rekommenderas!

Bloggar om Surdegsbröd
Mat jag gillar om brödböcker


No comments: