Monday, February 8

Web Analytics 2.0, Avinash Kaushik

Web Analytics 2.0 är fenomenalt bra! Avinash är Analytics Evangelist hos Google och ja, jag är frälst!

Web Analytics 2.0  handlar om att ta besöksstatistiken från din webbplats ett steg längre, minst. Genom att titta på vilka som besökt en webbplats, vad det tittade på, hur länge de var där, hur ofta de kommer tillbaka m.m. så kan man förbättra sin webbplats. Vilket naturligtvis är intressant, om man har en webbplats.

Jo, jag vet det här handlar om data, alltså siffror, statistik. Men Web Analytics 2.0 är lättsamt skrivet, intressant och med exempel ur verkligheten. Avinash Kaushik delar med sig frikostigt av sin erfarenhet ofta förvärvad genom misstag.

Min erfarenhet av amerikanska böcker i "data"-genren är väl annars inte så bra. Det handlar ofta om att fylla ut sidor med, tja... blaj är väl ordet. Får man betalt per ord eller sida så blir det väl lätt så. Men Web Analytics 2.0 är ett ett undantag. Även om man känner igen en del från Occam's Razor, Avinashs blogg så säger Avinash inte samma sak flera gånger, utom för att få fram en poäng förstås.

Avinash Kaushik har även gett ut Web Analytics an Hour A Day.

Betyg: Rekommenderas!

Avinash Kaushik på Youtube
Det finns flera bra klipp men detta är en bra intro:


2 comments:

ebba said...

Hmm.. en bok om datastatistik, det kanske man borde läsa. Det vore nåt nytt för mig i alla fall!

A stock investor said...

Ja, jag vet det låter galet men det är... tja fränt.