Saturday, May 8

Bokbål av Gardells böcker?


Frikyrkopredikanten Holger Nilsson i Vetlanda, Småland, vill göra bokbål av Gardells böcker Om Gud och Om Jesus. Ska man skratta eller gråta? Nå han, Holger, har ju backat något och det var väl bra.

Det är ju fascinerande att det skrivna ordet är så brännande förstås. Men i övrigt är det fullständigt ointressant vad en pastor i mörkaste Småland tycker om Gardells böcker. Om något så är det ju gratis marknadsföring för böckerna Om Gud och Om Jesus.

För min del känner jag i alla fall att nu måste jag ju försöka läsa vad det är Gardell säger. En del har jag ju hört på omvägar och det låter framför allt uppfriskande, tycker jag.

Det där att bränna böcker... det känns ju bara så 1930-tal. Finns det någon som verkligen sysslar med sådant i den här delen av världen längre? Upplysning, verbalism och argumentationsteknik verkar inte ha nått Vetlandas frikyrkor fullt ut. Vad var det Magnus Uggla sjöng: där tankarna tar slut tar nävarna vid, ungefär. (Låten hette väl IQ tror jag.)

Det hela har naturligtvis uppmärksammats, inte bara i lokalpressen vilket man kunde förvänta sig, utan även i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Bloggar om Om Jesus
Per Altenberg

Äh... Jag ger upp bloggtipsandet där. Jag hittar inga bloggar om själva böckerna just nu. Det handlar bara om brännandet av dem verkar det som. Gardell har förstås en egen hemsida där han också diskuterar bokbåls-grejen.

No comments: