Tuesday, June 29

En plats i solen, Liza Marklund

En plats i solenEn plats i solen av Liza Marklund är ännu en rafflande Annika Bengtzon-deckare. Det finns alltså en del bagage när boken börjar. Annikas minst sagt trassliga familjesituation, hennes minst sagt trassliga boendesituation, hennes minst sagt trassliga relationer med cheferna och vissa kollegor på tidningen. En del bagage alltså. Alla dessa ingredienser finns förstås med och både förvärras och förbättras i En plats i solen.

Har man läst någon av de andra böckerna i Marklunds serie så bjuds här inte så mycket nytt. Stuket är precis detsamma. Annika "brötar" på kan man väl säga, smidig som en pansarvagn. Det enda som egentligen är nytt är väl brottet, gasinbrott är ju alldeles okänt i Sverige i alla fall. Dessutom skaffar Annika Bengtzon ett Facebook-konto och hon är ju inte direkt teknikintresserad, eller social vilket ju i viss mån krävs.

Liza Marklund är en skicklig författare. Språket flyter fint och om det inte, i mitt fall, varit en ljudbok, hade det varit en riktig bladvändare. Men till skillnad från andra Annika Bengtzon-deckare blir just En plats i solen aldrig riktigt spännande. Inte förrän de rafflande sista kapitlen då allt ihop förklaras och löser sig hettar det till.

Uppläsningen
Katarina Ewerlöf är en fenomenal uppläsare. (Katarina finns ju med på min topplista över ljudboksuppläsare.) Jag har fortfarande, även om det är massor av år sedan nu, Helena Bergström så där läckert snorande på näthinnan när jag läser Marklunds böcker. Och precis den känslan lyckas Katarina Ewerlöf ge mig, skitlöjligt jag vet men det är något, ja inte snörvlande, men med hennes röst. Katarina Ewerlöf är Annika Bengtzon då hon läser.

Betyg: Rekommenderas! (Men bara om du läst de andra Annika Bengtzon-deckarna. Du ska inte börja med denna.)



Recensioner av En plats i solen
Mer tempo än tanke tycker SvD
Expressen berättar kanske lite för mycket
Bloggar om En plats i solen
Pocketblogg
Livet rullar vidare
Köpställen för En plats i solen
Bokus
Adlibris

Eller som jag via mediejukeboxen på biblioteket.

No comments: