Monday, June 21

Undvik sol i ögonen och stela armar i solstolen

Hur många somrar har man inte upplvet kramp i armarna, irriterande sol i ögonen, sand och vattenfläckiga boksidor?

Nu, eller ja, sedan ett par år tillbaka, faktiskt, finns ju en lösning på alla dessa problem. Ljudboken!

Jag lyssnar själv mest när jag cyklar. Jag somnar bara om jag ligger i sängen o lyssnar. Men i sommar ska jag lyssna i solstolen eller på badfilten på stranden.

Ljudboksuppläsare
Jag har inte hört jättemånga men här är de bästa ljudboksuppläsarna just nu:
  • Morgan Alling
  • Shanti Roney
  • Katarina Ewerlöf
  • Torsten Wahlund
Det är alltså någon av dessa du ska titta efter när du väljer ljudbok i sommar. När de läser blir det rena radioteatern. Fenomenalt!

Uppläsaren kan uppenbarligen lyfta en ljudbok till nya höjder. Man skulle nästan kunna säga att boken är ointressant. Det som är intressant är rösten och tolkningen.

Ljudbokstips
  • Katarina Ewerlöf läser t.ex. Liza Marklunds Annika Bengtsson-deckare. (Mer om En plats i solen om några dagar, ett par timmar kvar att höra.)
  • Morgan Alling läser Jens Lapidus Snabba Cash.
  • Torsten Wahlund läser bland annat Conn Igguldens serie Kejsaren om Ceasar. Kejsaren är dessutom bättre än serien Erövraren som jag skrivit om.
  • Shanti Roney läser Edward Finnigans upprättelse av Roslund och Hellström. Jag har tidigare skrivit om Flickan under gatan.
Köpställen
Du kan köpa alla ljudböckerna hos Bokus Där kan du också söka på uppläsare vilket är jättebra.

Fler ljudbokstips
Har du läst/hört någon bra ljudbok? Berätta gärna för oss!


No comments: