Wednesday, June 9

Svar på en enkät med bokfrågor…

Jag hittade en kul enkät hos Enbokcirkelföralla. Ursprunget verkar oklart men det är roligt att se vad andra har i sina hyllor. Jag hänger på!

Vilka är de fem författarna ni har flest böcker av i era bokhyllor?
  1. Tom Clancy leder överlägset med (oj) 14. Jag hade en till men den åt äldsta dottern upp när hon var liten. Gillade Clancy skarpt under en period men har tröttnat nu, lite för amerikanskt kanske. Då, tidigt 90-tal var det lite annorlunda mot övriga i genren (typ Ludlum och Follet) mer gediget och genomarbetat.
  2. Sedan kommer JK Rowlings fenomenala Harry Potter med 7.
  3. Liza Marklund med 6. Hur kan jag ha både Gömda och Asyl? Måste skylla på min fru ;-)
  4. John Grisham slinker in med 5.
  5. Åke Edwardsson med 4 Erik Winter-deckare.
(Dessutom, men dem har jag inte läst, 9 läckra skinnband av Albert Engström.)

Köper eller lånar ni mest?
Det är nog hälften hälften. Jag får faktiskt ganska många böcker också, av min far t.ex.
Sparar ni alla böcker ni köper?
Absolut! Jag hatar att bli av med böcker men jag älskar personer som gärna blir av med sina ;-)
Inbundet eller pocket helst?
Jag köper mest pocket själv men får gärna inbundna. Det känns mer rejält och höjer läsupplevelsen med inbundet. Ser bättre ut i hyllan också.
Vilken bok har du läst flest gånger i ditt liv? (om du nu läser om böcker)
Som ung, väldigt ung men ändå läsande, Skattkammarön av RL Stevenson.

I vuxen ålder kan jag bara komma på Agenten av John Grisham. Och det var av misstag. Jag hörde den som ljudbok först och när jag fick den i nåt sammanhang insåg jag inte förrän efter ett par kapitel att jag "läst" den tidigare. Då tänkte jag, eftersom jag i princip aldrig lägger bort en bok, att what the hell.

Andra som besvarat enkäten
Fiktiviteter
Lilla O
A Fraction of the Web
Hyllan
Paulas bokblogg
Boksnoken
Anna Ljungdahls blog

Har du gjort enkäten? Kommentera så lägger jag till dig i listan. Eller bara säg nåt ;-)



1 comment:

Anna Ljungdahl said...

Jag hänger också på!