Tuesday, August 17

Me Cheeta, James Lever

Jag föll för hajpen kring Me Cheeta och köpte den i våras. Eller hajpen, det var ett inslag på tv med en intervju som i alla fall väckte mitt intresse. Me Cheeta var också nominerad till Man Booker Prize 2009.

Eftersom det ska vara en biografi lyckades förlaget länge hålla författaren James Lever hemlig (på min bok står ingen författare angiven alls, någonstans)... men nu är det alltså ute.

I vilket fall som helst får vi följa Tarzans (Johnny Weissmuller) apa Cheeta från den fria uppväxten i djungeln via stjärnastatus under 30- och 40-tal till en ålderdom i bortglömdhet. Eftersom Cheeta är en apa så missförstår han mycket av det som händer runt omkring. Han kan omöjligen förstå varför människorna runt omkring gör som de gör eller vad en filminspelning egentligen är osv. Buren kallar Cheeta skyddsboning.

Jag har redan sagt att Me Cheeta är otroligt dålig. Det är ointressant, måttligt roligt och satir eller sarkasm går i alla fall mig förbi. Det ska vara, jag ser att andra tycker så, bitskt och en parodi på kändisbiografier. Jag har inte läst några kändisbiografier så det kan jag inte säga något om men bitskt? Nej inte alls!

Hade jag haft bättre koll på Hollywoods gamla kändisar kanske jag uppskattat Me Cheeta bättre och förstått vad James Lever försöker göra men... tyvärr!

Betyg: Rekommenderas inte!

Inköpsställen för Me Cheeta
Du köper Me Cheeta på t ex Bokus
Recensioner av Me Cheeta
Andres Lokko kallar den "en dramaturgisk triumf" hos svd
Andra bloggar om Me Cheeta
Susan Hated Litterature
Kamratskap rock

No comments: