Wednesday, June 16

Tjäna pengar på din bokblogg, tips

Som jag skrev tidigare har jag en önskan om att tjäna lite mer pengar på min bokblogg. Det finns förstås flera sätt att göra det och följande tips borde förstås funka på vilken blogg som helst:
  1. Google AdSense är väl allra enklast att komma igång med. Detta är ju en bloggerblogg så då finns en färdig widget att lägga in om man vill. Då får man smidigt annonser på sin sida. Google AdSense känner av" vad innehållet på sidan är och lägger in annonser med anknytning till det. Sedan beror det på hur många annonser det faktiskt finns att visa som handlar om "ditt" ämne. Man får betalt för det antal klickningar som besökarna på bloggen gör på annonserna.
  2. Affiliate-nätverk är lite mer avancerat eftersom du måste vara mer aktiv själv. Det går till så att man går med i ett nätverk och där väljer man vilka annonsörer man vill ha på sin webbplats. När man får betalt varierar. Det kan vara vid klick eller vid genomförd affärer. Olika annonsörer betalar också olika mycket. TradeDoubler är kanske det största affiliate-nätverket i Sverige.
  3. Nyhetsbrev med reklam är lite mer avancerat. Då måste man samla in e-postadresser från sina läsare. Sedan säljer man (via affiliate-nätverk eller genom att själv kontakta annonsörer) annonsplats i sina nyhetsbrev. De nyhetsbrev som är framgångsrika "tipsar" om varor eller tjänster. Sedan får förstås nyhetsbrevets författare betalt för varje de kunder som genereras via brevet.
  4. Sälj något! Köp in eller tillverka en produkt som du kan sälja direkt. Det kan vara en bok eller en tjänst eller i princip vad som helst.
  5. Få betalt för att skriva genom att bli anställd eller skriva på uppdrag. Det finns tjänster på nätet som kopplar samman bloggare med annonsörer som betalar för att man skriver om deras produkter.
    Jag gör inte allt det här själv. Jag använder Google Adsense och är med i något affiliate-nätverk (TradeDoubler). Men jag tror att ju fler av punkterna ovan man kan bocka för desto mer framgångsrik är man.

    Jag tar gärna emot tips på fler sätt jag kan tjäna pengar på min bokblogg.


    No comments: