Thursday, June 17

Mer besökare till din bokblogg, tips

Som jag skrivit tidigare har jag en önskan om att tjäna mer pengar på min bokblogg. Jag har också idéer om hur det skulle kunna gå till.

Idag har jag ungefär 300 besökare i månaden. Ska mitt bokbloggande ge några pengar alls måste jag ha fler besökare. Jag har några idéer om hur jag kan få fler besökare till min bokblogg men idéerna borde egentligen funka på vilken blogg som helst:

  1. Hög kvalitet! Skriv inlägg som är intressanta och relevanta inom ditt ämne. Kanske ska de även vara aktuella (mitt eget inlägg om Jonas Gardell och bokbåls-debatten är ett av mina mest lästa.) Att ha hög kvalitet är viktigast av allt!
  2. Var en aktiv skribent! På den här bloggen använder jag Google Analytics för att se hur många besökare jag har. Jag kan se massor av saker t.ex. antal läsare/inlägg. Jag kan tydligt se att ju oftare jag skriver desto fler besökare har jag.
  3. Var en aktiv länkare! Ju fler jag länkar till, bloggar, tidgninsartiklar och hemsidor, desto fler besökare får jag. Det kan jag också med Google Analytics.
  4. Var en aktiv kommenterare! Alltså skriv kommentarer på andras blogginlägg. Det leder nästan alltid till ett besök från den bloggaren och åtminstone några av den bloggens läsare.
  5. Locka till kommentarer! En bloggbesökare är gärna delaktig i din blogg. Dina blogginlägg måste dock locka till delaktighet. Ställ frågor, be om tips eller var rejält provokativ (om du vågar).
  6. Anmäl dig till blogglistor! Det finns massor av listor för bloggar, ni ser några längst ner i den här bloggen. Anmäl dig i så många du orkar. Vilka som är viktigast? Bloggportalen verkar i alla fall vara störst.
  7. Pinga dina inlägg! Genom att pinga dina inlägg talar du om att du skrivit nåt nytt. Det finns många ställen att pinga på. Jag brukar pinga på nyligen.se, bloggportalen.se och twingly.com men det finns fler ställen om man vill.
  8. Sökmotoroptimera din blogg! Sökmotoroptimering går ut på att man anpassar sin blogg för att sökmotorer, som Google, enkelt ska hitta den och dina inlägg. Man gör det dels tekniskt, dvs hur sidan är kodad. Dels innehållsmässigt så att de ord man använder i sina inlägg är anpassade efter ämnet man skriver om och efter vilka ord människor söker på.
  9. Var en kändis! Är man en så kallad kändis sätts alla andra faktorer ur spel. Det tycks räcka med att vara känd och i något sammanhang tala om att man bloggar så får man massor av trafik.

Jag säger inte att jag själv är eller gör allt det här. Men jag tror att ju fler av punkterna ovan man kan bocka för desto mer framgångsrik blir man.

Vad har jag gjort själv? Jo jag har sökmotoroptimerat. Jag pingar mina inlägg. Jag har anmält mig till några blogglistor. Jag försöker var mer aktiv vad gäller att skriva, kommentera andra och länka till andra. Jag twittrar. Inget där som inte kan bli bättre förstås. Kvar att jobba på? Kvaliteten på mina inlägg är, jag erkänner, inte alltid på topp. Jag är inte en kändis heller, men det måste gå ändå.

Jag tar gärna emot tips på fler sätt jag kan tjäna pengar på min bokblogg.

No comments: